close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הלכה בשפת החוק? כבר לא חלום רחוק...

מערכת שורשיג אלול, תשעא12/09/2011

פרויקט ייחודי - עריכת חוקי מדינת ישראל לפי ההלכה היהודית - יאפשר לתושבי המדינה גישה פשוטה וקלה למשפט העברי ויספק הבנה בסיסית של זכויותיהם וחובותיהם. החוק הראשון - חוק הירושה - יוצא כבר השבוע.

תגיות:
"המכון לחקיקה הלכתית", פרויקט לאומי-היסטורי המרכז את כל דיני התורה בצורה מודרנית, הושק לאחרונה. המיזם הייחודי הוקם במטרה לתרגם את קודקס החוקים האזרחי לשפת המשפט העברי - ולאפשר לעורכי דין, רבנים, דיינים ואף לציבור הרחב לבחון, לצד כל סעיף וסעיף בחוק האזרחי, גם את עמדת ההלכה בנושא.
מדובר במהפך מחשבתי ביחס למשפט העברי. כל חוקי מדינת ישראל יתורגמו לחוקים על פי ההלכה, במגוון תחומי המשפט: חוזים, עבודה, שכנות, מכר, מתנות, ירושה, צוואה ושכירות, ולמעט משפט פלילי ואישות. כתוצאה מכך יוכל כל אזרח במדינת ישראל, דתי או חילוני, להבין את החוקים על פי ההלכה עוד טרם החל בהליך משפטי - ולהיות מודע לזכויותיו וחובותיו על פי דין תורה.
בשלב הראשון של הפרויקט תהיה התייחסות ל-15 חוקים בסיסיים. עריכת החוקים נעשית בשפה רהוטה המוכרת לעו"ד ומשפטנים, וניתן יהיה להבין את המשפט העברי בצורה ברורה ובקלות.
במכון לחקיקה הלכתית מאמינים כי נוסח החוק החדש אף ישמש כבסיס לניסוחי החוק העתידיים של מדינת ישראל. במכון יושבים תלמידי חכמים בעלי כושר דיינות, לצד משפטנים בעלי רקע במשפט התורני. תלמידי החכמים מקיימים דיונים ולומדים את חוקי מדינת ישראל, את עקרונותיהם ואת שפתם - השונה מהלשון המקובלת במקורות - ומנסחים, בסיוע המשפטנים, את חוקי המדינה על פי ההלכה.
העורכים מקפידים שהעריכה תהיה באותה שפה ובאותו סגנון ומודל של החוק הישראלי, כדי לשמור על אחידות ופשטות ולאפשר גם למי שאינו דתי להבין את החוק "המתורגם". החוקים הראשונים שייצאו הם חוק הירושה לישראל, חוק המכר לישראל וחוק השבת אבידה לישראל.
הספר הראשון, העוסק בחוק הירושה, יוצא כבר השבוע - כשבשלב הראשון הוא צפוי לצאת בכ-2,000 עותקים ולהימכר בהוצאות לאור המשפטיות וברשתות הספרים המובחרות.
המכון קיבל את ברכתם של הרה"ג הראשון לציון, הרב הראשי לישראל הרב שלמה משה עמאר שליט"א, נשיא בית הדין הרבני הגדול, והרה"ג הרב זלמן נחמיה גולדברג שליט"א, דיין לשעבר בבית הדין הגדול.
מאחרי הקמת המכון עומד עו"ד שלום אטלי, עורך-דין ותיק ומצליח בעל רישיון עריכת-דין צרפתי וישראלי. אטלי, ששם לו למטרה לקדם ולמנף את עולם המשפט העברי, מוכר כיום כאחד המומחים בדיני אישות וכאוטוריטה מקצועית במשפט העברי. הוא גם היוזם והרוח החיה מאחורי "המכללה להכשרת פרקליטים תורניים" - מכללה המכשירה עורכי דין ובעלי רקע תורני לייצוג וליווי בבתי הדין התורניים לממונות - שהוקמה תחת כנפיו ובחסות המכון לחקיקה הלכתית.
הפרויקט של המכון נעשה במקביל לפרויקט הקודקס של המדינה (שנמצא היום בוועדת הכנסת) - והוא צפוי לקדם משמעותית ולחזק את הקשר הקיים בין דת, חוק ומדינה.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה